Foreninger

Fællesudgifter i ejerforening: fordelingstal, budget og hæftelse

Fællesudgifter i ejerforening: fordelingstal, budget og hæftelse

Når du køber en ejerlejlighed, bliver du automatisk del af et økonomisk fællesskab med de andre ejere i ejerforeningen. Dette betyder, at du ikke kun skal betale udgifter til din egen lejlighed, men også bidrage til de fælles udgifter i ejendommen.

2025-11-12
Københavns Opera ved havnefronten, symbol på moderne arkitektur, fællesskab og administration

Fællesudgifter og fordelingstal

Fællesudgifter, også kaldet fællesbidrag, dækker over de omkostninger, der er forbundet med foreningens løbende drift og vedligeholdelse. Det kan blandt andet omfatte:

  • Renter og afdrag på fælleslån
  • Forsikringer på ejendommen
  • Elektricitet til fællesarealer
  • Vandafledning og renovation
  • Rengøring af trapper og fællesarealer
  • Vicevært og administration
  • Vedligeholdelse af bygningen
  • Opsparing til større vedligeholdelsesarbejder

Dit bidrag til ejerforeningens fællesudgifter bestemmes på baggrund af din ejerlejligheds fordelingstal. Fordelingstallet afspejler typisk forskelle i lejlighedernes størrelse og værdi. En større lejlighed har således et højere fordelingstal og skal derfor betale en større andel af de fælles udgifter end en mindre lejlighed.

Din ejerlejlighed kan have flere forskellige fordelingstal, for eksempel tinglyst fordelingstal, administrativt fordelingstal og regnskabsmæssigt fordelingstal. Det vil fremgå af ejerforeningens dokumenter, hvilket fordelingstal fællesudgifterne fordeles efter.

Betaling af fællesudgifter

Fællesudgifterne betales typisk a conto (forud) hver måned eller hvert kvartal direkte til ejerforeningen eller til den administrator, som ejerforeningen har ansat.

Hvis en ejer ikke betaler sine fællesudgifter, kan ejerforeningen opkræve rykkere og i sidste ende gå videre til inkasso eller tvangsauktion. Det er vigtigt at forstå, at manglende betaling af fællesudgifter kan have alvorlige konsekvenser, men det er ikke en eksklusionsgrund fra ejerforeningen.

Ejerforeningens regnskab og budget

Ejerforeningen skal hvert år udarbejde et årsregnskab, som viser foreningens indtægter og udgifter i det forgangne år. Regnskabet skal normalt revideres af en revisor, der er valgt på generalforsamlingen.

Ligeledes skal der udarbejdes et budget for det kommende år, som skal godkendes på generalforsamlingen. Budgettet danner grundlag for størrelsen af de fællesudgifter, som ejerne skal betale.

Et velfungerende regnskab og budget giver ejerne overblik over:

  • Om der er opsparing til vedligeholdelse og projekter
  • Om foreningen har gæld
  • Hvordan midlerne i foreningen anvendes
  • Om der er taget højde for kommende udgifter
  • Hvilke lån ejerforeningen har
  • Hvilken forsikring ejerforeningen har

Ejerforeningens formue og hæftelse

Ejerforeningen kan have en formue i form af opsparede midler, som er øremærket til fremtidig vedligeholdelse eller forbedringer af ejendommen. Denne formue tilhører ejerforeningen som helhed og ikke de enkelte ejere individuelt.

For ejerforeningens forpligtelser hæfter ejerne personligt, pro rata og subsidiært i forhold til deres fordelingstal, medmindre ejerne har påtaget sig en mere vidtgående hæftelse. Dette betyder:

  • Personligt: Ejerne hæfter med hele deres personlige formue
  • Pro rata: Hver ejer hæfter kun for sin andel af forpligtelsen
  • Subsidiært: Kreditorer skal først søge at få dækket deres krav hos ejerforeningen, før de kan gå efter de enkelte ejere

Hensættelser og vedligeholdelse

En veldrevet ejerforening sørger for at opbygge en passende vedligeholdelsesplan og opsparede midler til at dække fremtidige udgifter. Dette er vigtigt for at undgå pludselige, store ekstraopkrævninger, når der skal udføres større vedligeholdelsesarbejder.

Ejerforeninger bør have en langsigtet vedligeholdelsesplan, som tager højde for ejendommens alder og stand, og som sikrer, at der løbende spares op til nødvendige vedligeholdelsesarbejder.

Skattespørgsmål for ejerforeninger

Ejerforeninger er typisk fritaget for selskabsskat og arbejdsmarkedsskat, fordi de har et formål, der ikke primært er økonomisk. Dette betyder, at ejerforeninger ikke skal betale skat af deres overskud eller opsparing.

Ejerforeninger, som ejer fast ejendom, skal dog betale ejendomsskat af disse ejendomme. Ligeledes kan der være særlige situationer, hvor ejerforeninger er skattepligtige, for eksempel hvis de lejer lokaler ud på erhvervsvilkår.

Bestyrelseshonorarer i ejerforeninger er skattepligtige for modtageren og skal indberettes som lønindkomst.

Tabel: Typiske fællesudgifter i en ejerforening

Udgiftstype

Beskrivelse

Betalingsinterval

Forsikring

Bygningsforsikring, evt. glas- og kummeforsikring

Årligt/kvartalsvis

Vicevært

Renholdelse af fællesarealer, snerydning mv.

Månedligt

Administration

Professionel administrator, regnskab mv.

Månedligt/kvartalsvis

El og vand

Fælles forbrug i opgange, vaskekælder mv.

Månedligt/kvartalsvis

Hensættelser

Opsparing til fremtidig vedligeholdelse

Månedligt

Renovation

Affaldshåndtering

Kvartalsvis

Fælleslån

Afdrag og renter på lån til større projekter

Månedligt

Revision

Gennemgang af årsregnskab

Årligt

Lad os gøre det nemt at drive jeres forening

Med en professionel partner ved jeres side får I styr på administrationen, sparer tid og får overskud til det, der virkelig betyder noget.